vrijdag 19 januari 2024

Falling Leaves, Otar Iosseliani, 1966

Filmposter
Eye verzorgt af en toe voorstellingen in de serie Classics. Zo kregen wij een uitnodiging voor deze Georgische film uit 1966. 
Om de waarheid te zeggen was ik misleid door de titel: er speelt momenteel ook een nieuwe film met dezelfde titel, van een Finse maker.
Fallen leaves, net even anders dan Falling Leaves.... 
Van Aki Kaurismäki
Die stond op mijn verlanglijstje. Maar ach, de Georgische  film kreeg een inleiding mee, en was zoals gezegd weer uit Georgië: daar hadden we onlangs ook al de mooie film Magic Mountain van gezien (Idfa-documentaire). 
Deze Falling Leaves (Georgisch: გიორგობისთვე) was niet echt een genoegen. Het verhaal is hoe een jongeman werk vindt in een wijnmakerij, en hoe hij daar gefrustreerd raakt door alle corruptie. Sovjet-ellende uit het dagelijks leven van werkende mensen.
https://sputnikmediabank.com/media/718476.html
Het viel ons bovendien op hoe er een koude sfeer in het algemeen heerste, onaardige vrouwen, pesterijen. Een film met geen enkele hoop op een redelijk aangenaam leven.
Wat ik nog wel leuk vond, was het documentaire-achtige karkater van de werkomgeving: de vaten wijn, het druiven persen met de voeten; de slonzige werkkleding die in die jaren normaal was, bij alle armoede; de ouderwetse gereedschappen, fabricage. 
https://iffi.at/en/movies/listopad-giorgobistwe-falling-leaves/
Maar een prettige film werd het er niet van. In zwart-wit, uiteraard. 
De inleiding werd gehouden door Leo van Hees, die de maker Otar Iosseliani in zijn tijd plaatste. Chroesjtsjovs tijd was er een van lichte liberalisatie, Iosseliani vond aansluiting bij onder anderen Tarkovski. Verder heb ik er niet zo veel van onthouden. 
Otar Iosseliani in 2013.
1934-2023

'Altijd, later, zie je dingen. - Marguerite Duras.'
Ik heb het niet voor niets als mijn motto... :
Ik vond deze uitleg op YouTube, en oh, wat had het gescheeld als ik dit vooraf geweten had. Hoe anders en met zo veel meer begrip had ik naar de film gekeken... 
Van: Plan-Séquence
Plan-Séquence@PlanSequenceFilmArt
Het filmpje eindigt met dit gedicht. De korte samenvatting van het verhelderende filmpje luidt:
"Learn about this masterpiece of Georgian filmmaking (Falling Leaves / გიორგობისთვე) from the poetic and controversial director Otar Iosseliani, one of the great Soviet artists, with a unique vision and understanding of life, as seen through the eyes of a noble and idealistic youth, during an era of oppression and deceit."
NB: het moet gezegd, de man van dat gedichtje, Simon Chikovani, eindigde wel als Sovjet-prominent.....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten