zondag 3 april 2022

Nederlaag, Kahlil Gibran, 2018.

Boekomslag.

Nederlaag, mijn Nederlaag, mijn eenzaamheid en
mijn terughoudendheid,
jullie zijn me dierbaarder dan duizend overwinningen
en zoeter voor mijn hart dan alle wereldse triomf.

Nederlaag, mijn Nederlaag, mijn zelfinzicht en
mijn opstandigheid,
door jullie weet ik dat ik nog jong ben en snel ter
been,
niet te vangen door verwelkende lauwerkransen.
En in jullie heb ik het alleen-zijn gevonden
en de vreugde om vermeden en gehoond te worden.

Nederlaag, mijn Nederlaag, mijn blinkend zwaard
en schild,
in jouw ogen las ik
dat getroond worden gelijk staat aan slavernij,
dat verstaan worden gelijk staat aan verlaging
en dat begrepen worden niets is dan je volheid 
bereiken
en dan als rijpe vrucht te vallen
en opgegeten te worden.

Nederlaag, mijn Nederlaag, mijn stoutmoedige 
metgezel,
je zult mijn liederen horen
en mijn kreten en mijn stiltes.
En niemand dan jij zult tegen me spreken
over het slaan van vleugels en
over de drang van zeeën en
over bergen die branden in de nacht.
En jij alleen zult mijn steile en rotsige ziel 
beklimmen.

Nederlaag, mijn Nederlaag, mijn onsterfelijke moed, 
jij en ik zullen samen lachen om de storm.
En samen zullen we graven delven
voor alles wat in ons sterft,
en we zullen in de zon staan met een wens 
en we zullen gevaarlijk zijn. 

Uit: Een boekje over geheimen

Vertaling uit het Engels van Wim van der Zwan; Engels: Neil Douglas-Klotz.
Kahlil Gibran's little book of secrets.

Selectie van teksten over het leven en uit het werk van de Libanese dichter, filosoof en schilder, 1883 - 1931.
De schrijver in 1913. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten