Poster
Een schitterende documentaire van Bernice Notenboom; opnieuw in het kader van Climate Change, en wat wij zelf aan de vermindering van uitstoot CO2 zouden kunnen doen.
Bernice Notenboom staat op plaats drie van de Duurzame Honderd van 2016, van Trouw.
Notenboom skiet graag, en wil dat in 2014 nog een keer doen: skiën van de Noordpool naar Canada.
2014, laatste keer skiën van de Noordpool naar Canada. Dat gaat dan al niet meer.
Maar in dat jaar lukt het niet meer, er is te veel ijs gesmolten, zij moet geëvacueerd worden.
Zij legt in haar film heel duidelijk en 'educatief verantwoord' uit wat er aan de hand is:
Het smelten van het poolijs heeft een stijging van de zeespiegel tot gevolg, vervuiling van de Noordpool, maar ook nog iet anders:
Vervuiling ijs
namelijk het openleggen van de Arctische Zee. De zeeroute Rotterdam-Shanghai kan tegenwoordig via Rusland gaan. Rusland heeft zich op de benodigde technieken toegelegd, en wil natuurlijk goed verdienen aan de nieuwe route. Een reis Rotterdam Shanghai scheelt via de arctische route 10 dagen, dat is 10.000 euro per dag.
Nog meer grauw tot zwart ijs.
De route zal zeker lonen, want de scheepvaart, en dan met name de zeecontainervaart, is enorm toegenomen.
Maersk, een groot-ondernemer in de zee-containervaart.
Deze verandering is heel stilletjes gebeurd, wij merken er nauwelijks iets van op. Terwijl het grote gevolgen heeft.
Notenboom laat zien hoe enorm groot die zeeschepen zijn, en hoeveel ze kunnen vervoeren.
Hoeveel schoenendozen passen er in één container?
De vraag wordt pas duidelijk als we het volgende vernemen:
De kisten worden uit kostenbesparing niet vastgebonden, en als ze dan scheef liggen slaat er gemakkelijk een overboord.
Zo spoelen er nog wel eens containers aan her en der. Zo ook deze, op Terschelling: een container met schoenen.
Zo gebeurde het, dat het strand van Tersschelling vol kwam te liggen met schoenen. Allemaal linkerschoenen, want de rechterschoenen zaten in een container die nog netjes aan boord stond....
Notenboom laat nog meer kenmerkende en onthutsende beelden zien: hoeveel schepen er varen over de aardbol? Dat is per sateliet goed waar te nemen, en je schrikt van de hoeveelheid.
In de documentaire is het beeld nog pregnanter, omdat je het ziet bewegen, allemaal als lichtjes.
En dan komt het: die grote zeeschepen varen op bunkerolie, dat is zwaar vervuilende olie, erg goedkoop. Die heeft het voordeel van de prijs, en ook dat de motoronderdelen meteen gesmeerd worden. Het grote nadelige effect is de uitstoot van roetdeeltjes.
Het is heel goed mogelijk te varen op het veel schonere LNG, liquid natural gas, dat niet dik en zwart, maar dun en helder is.
Bezoek aan een laboratorium om het verschil in bunkerolie en LNG vast te stellen.
Nadeel is dat LNG duurder is, en dat het de onderdelen van de motor niet smeert. Het bedrijfsleven beweert dat vervoerde producten vele malen duurder zullen worden bij gebruik van LNG, maar Notenboom zegt dat het hooguit een dubbeltje zal zijn op een paar schoenen. Moeilijkheid is wel, dat als de schepen midden op de oceaan zitten, ze niet gecontroleerd kunnen worden. Alle kans dat de schepen dan stiekem toch weer overgaan op de bunkerolie.
Het goede nieuws is wel, dat als we zouden stoppen met die bunkerolie, het positieve effect op de climate change (vermindering broeikaseffect) veel sneller zou gaan dan met de uitstoot van CO2. Dus waar wachten we nog op?
De titel Sea blind slaat op onze eigen blindheid ten aanzien van deze enorme vervuiling op zee.
Bernice Notenboom en haar opvattingen.
Teaser van de documentaire.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten