zondag 19 augustus 2018

The Shining, Stanley Kubrick, 1980.

Vrijdagavond The Shining gekeken, van Stanley Kubrick, de zaterdagochtend daarna hoor ik dat er een biografie verschenen is van Stephen King:
Geschreven door Lisa Rogak; volledig bijgewerkte uitgave, 2018. 
Jeroen Vullings over Stephen King, bij het zaterdagochtendprogramma van Max op de radio. Het laatste boek van Stephen King, The Outsider (2018), kwam ook even aan de orde. Ondanks de leeftijd en de grote productie van King schijnt het laatste boek ook nog steeds goed te zijn. 
Boek, Stephen King. 1977.
Ik heb in het verleden het boek van Stephen King ook eens gelezen. Een geweldige ervaring, ik vond het zo spannend, dat ik het in één dag uitgelezen heb (544 pagina's, in de laatste editie).
Het is voor mij te lang geleden om me nog te kunnen herinneren wat de verschillen waren tussen boek en film. Maar wie dat nog eens wil nagaan, verwijs ik naar DEZE SITE.
Het script voor de film is van Kubrick, samen met Diane Johnson. Stephen King was het er niet mee eens, hij wilde zijn naam niet op de aftiteling hebben.
Poster.
Ik vond de film dit keer niet spannend, eerder grappig hier en daar. Uiteraard is het een horror-film, met alle daarbij horende bovennatuurlijke verschijnselen - bloed uit gesloten deuren, enge kinderen met oude koppies, een vrouw die onder Jacks handen verandert van een jonge schoonheid in een oude heks - maar ik geloof dat het door het spel van Jack Nicholson maar ook door dat van Shelley Duvall komt dat ik vaak in de lach schoot. 
Hier begint het al, met dat zelfgenoegzame hoofd; in de ogen schittert al een beetje de waanzin. 
Meteen al aan het begin worden er van die smeuiïge details gegeven: de vorige beheerder sloeg zijn dochtertjes dood en schoot zichzelf een kogel door het hoofd; het hotel is gebouwd op een kerkhof van Indianen. 

Hij kan ook leuk kwaad worden.
En zij is zo lelijk in al haar angsten. 

En dit is toch eerder leuk dan eng?
Dit is pas eng!
Die Shelley Duvall kon ook best mooi zijn. 
Ze is nog een poosje vriendin van Paul Simon geweest.
Ik geloof dat ze echt veel langer was dan hij. Al is het op deze foto wel heel erg gemaakt. 
Hij ging er ten slotte met haar vriendin vandoor, met wie hij ook trouwde. 

Hier een rol die geknipt voor haar was: Olijfje, in Popeye.
In1980 was dit ook.

Met Robin Williams als Popeye.
Een laatste opmerking over Shelley Duvall: ze is nu dementerende; rechts is een recente foto tijdens een interview met Dr. Phil; controversieel, volgens sommigen. 
De titel The Shining slaat op de gave van zoon Danny: hij is telepathisch begaafd, en kan in het verleden en in de toekomst kijken. Hier spreekt hij met zijn innerlijke stem, die hem waarschuwt voor het hotel.
Zijn voorspellingen komen uit: zijn vader is helemaal veranderd, en wil hem doden aan  het eind van de film.
Dit zijn wat griezelige scenes: hier het bloed.
Eerst zo...
Dan zo: de heks uit kamer 237. (In het boek kamer 217)
De Grady-tweeling, gedood door hun vader met een bijl. Danny ziet ze als hij op zijn karretje door de gangen sjeest. 
De opnames van Danny met de camera vlak achter zich zijn beroemd. 
Zijn vader doet zich betrouwbaar voor, maar Danny weet wel beter. 
All work and no play makes Jack a dull boy. Meer heeft schrijver Jack niet geproduceerd, bladzijdenlang alleen deze zin. Daarvoor heeft hij zijn vrouw en kind geterroriseerd. Het Overlook Hotel heeft hem in zijn macht en hem betoverd. 
Hier drinkt hij aan de bar, met een barman die een spook is. In het boek is alcoholisme het grote probleem van Jack. Dit komt in de film niet zo naar voren. 
Wel de beheksing van Jack Torrance. 
Ik ga nu over naar wat de film zo bijzonder maakt: de regie van Kubrick. Opvallend is het patroon in het tapijt. 
The Shining location: the ‘Overlook Hotel’: Timberline Lodge, Mount Hood, Oregon
Dit, en de volgende plaatjes, heb ik allemaal uitgekozen vanwege het prachtige interieur. De Timberline Lodge koos Kubrick voor de buitenkant, twee anderen prachtige hotels voor de interieurs. 


Een oplettertje op internet wees erop, dat er geen wc-papier in deze badkamer is. ;-)






De verboden kamer


Ook de belichting is opvallend mooi.
Kubrick heeft iets met maskers; ik weet niet wat deze scene met dat hondenmasker te betekenen heeft. 
In Eyes Wide Shut komen ook veel maskers voor. 
Opname uit Eyes Wide Shut


Het loopt goed af met Danny en zijn moeder Wendy Torrance. Minder goed met Papa Jack: hij hoort nu bij het spookgezelschap uit 1921.
Hier heeft iemand de oorspronkelijke foto gevonden waarin Nicholson gemonteerd is. Leuk.
Diepvries.
Zie verder nog THE GUARDIAN REVIEW
Trailer
Een mooie opmerking die ik tegenkwam op het internet wil ik hier herhalen: dat The Shining van Kubrick net zo min een horrorfilm is, als Eyes Wide Shut een erotische film. 
Daar zit wat in. Ik kan niet zeggen wat voor soort film het dan wel is, maar ik voel wel dat iets me aangrijpt, en dat heeft te maken met de schoonheid in de manier van filmen. 
Er zijn ook hele onderzoeken verricht naar symboliek, bijvoorbeeld met de Apollo maanlanding. Volgens sommigen heeft Kubrick die geënsceneerd, en heeft die in werkelijkheid nooit plaatsgevonden. Ik weet daar niets van. Het viel me wel op, dat Danny een trui draagt met de Apollo-raket.
Ongetwijfeld zegt het doolhof ook iets. Het komt in het boek voor in een andere rol. 
Trui.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten