vrijdag 3 maart 2023

Bevrijd je verdriet, Henri Nouwen, 2002.

 
Boekomslag
Ondertitel: Troost voor tijden van pijn en rouw. Oorspronkelijk uitgegeven als Turn My Mourning into Dancing.
Vrij geciteerd uit wat de uitgever schrijft: 
'Een postuum verschenen boek van Henri Nouwen met gedachten en bezinningen over omgaan met verdriet, verlies en rouw. Hoe we leed een plaats kunnen geven in ons leven. Nouwen wijst de weg hoe men in vijf stappen het leven kan funderen in God. Rouwen betekent datgene onder ogen zien wat ons verwondt, in de aanwezigheid van Degene die kan genezen. Met deze stelling zet Nouwen de toon van zijn boek Zalig die verdriet hebben. Terwijl hij de menselijke vragen rondom lijden en rouwen volledig recht doet - waarom laat God dit toe? - richt hij zich op de diepere vraag: hoe kunnen we het leed een plek geven, zonder het te ontkennen? Henri Nouwen wijst een weg waarin we zelfs in ons diepste leed het oog op God gericht kunnen houden en Hem erin kunnen betrekken. Daartoe beschrijft hij 5 stappen waarin we ons leven kunnen funderen in God. Door zo God uit te nodigen in ons treuren hoeven we niet alleen te lopen. Dan kunnen we ons leven grondvesten in vreugde en hoop, ook in moeilijke momenten. Ons rouwen wordt een plaats van genezing. Een praktisch, realistisch en moedgevend boek van een geliefd auteur en pastor, voor ieder die troost nodig heeft in moeilijke tijden. Het werd aangetroffen in de nalatenschap van de auteur, en is dus niet eerder gepubliceerd.'

Eindelijk thuis, over De Verloren Zoon. 
Mijn eigen bevindingen:
Ik ben een fan van Henri Nouwen. Ik weet dat hij een katholiek, Nederlandse priester was, die leefde van 1932 tot 1995. 
Een paar jaar geleden zag ik een documentaire over hem, die veel indruk op mij maakte. Nouwen had zijn leven en lot verbonden aan een zwaar gehandicapte jongen, Adam. Hij zette zich helemaal voor hem en de gehandicaptenzorg in. 
Nederlandse vertaling; oorspronkelijke titel: Adma, God's Beloved. 
Nouwen ontdekte dat hij door na te denken over het verhaal van deze jongeman een manier had gevonden om zijn eigen begrip van de evangelieboodschap te beschrijven. Hij voltooide dit boek slechts enkele weken voor zijn eigen dood.
Behalve dit leven in dienst van de ander, las ik ook dat Nouwen enorm worstelde met zijn eigen seksualiteit en zijn homo-identiteit. Beide levensfeiten maken hem enorm sympathiek: hij had niet alleen mooie praatjes, hij lééfde wat hij preekte. Een echte priester, zoals je iemand met dat ambt respecteren kunt. 
Hij heeft veel meer prachtige boeken geschreven, ik noem nog slechts Eindelijk thuis, 2002, een vertaling van The Return of the Prodigal Son.
Boekomslag van de biografie over Henri Nouwen.
Het boek Bevrijd je verdriet zou ik het liefste in mijn kast hebben staan, om het te pakken in moeilijke tijden. Ik heb het níet gekocht, omdat ik simpel al te veel héb staan... En ik kan er altijd wel weer de hand op leggen, als ik Nouwens steun nodig heb. 
Vertaling van The Wounded Healer; een boek dat ik ook ooit nog wel wil lezen. 
Hij is een geweldig psycholoog, maar bovenal een diepgelovig én inspirerend man. Bij alle verdriet en angst die een mens te verduren krijgt, houdt hij zijn geloof en hoop in God in stand. Juist het weten dat hem zelf dat in het dagelijkse leven ook niet gemakkelijk afging, maakt zijn woorden zo krachtig. 
Er was een avond dat ik heel verdrietig ging slapen, ik las een paar regels in dit boek - ik weet niet meer welke - en die troffen me zo dat ik de zin minutenlang herkauwde. Ik kwam niet aan verder lezen toe. 
Verder inspiratie is te vinden op DEZE SITE.

En dit is Michael Ford, vriend en biograaf van Nouwen. 
Ik denk dat het ook zéér de moeite waard is om Nouwens biografie te lezen. 
Van belang is nog te vermelden dat Nouwen geïnspireerd werd door Thomas Merton. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten