woensdag 15 augustus 2018

Jopie Huisman-Museum, Workum, 12 augustus 2018.

Museum te Workum
12 augustus, zwager Hans uit Tytsjerk is jarig. We nemen de gelegenheid te baat om 'even' over Workum te rijden, naar het Jopie Huisman-museum.
Dat 'even' viel wat tegen, maar we werden ruimschoots beloond. Workum is zeker nog een plaats waar we nog eens naar toe zullen gaan, wat een schoonheid!

Pottenbakkerswerk in Warkums Erfskip
Warkums Erfskip
Ik laat wat mooie plaatjes van internet zien; helaas hadden we geen tijd voor Workum zelf; alleen voor Jopie Huisman. Het prominente gebouw was voorheen het stadhuis.
Gezellige markt. 
Losstaande toren van de Gertrudis-kerk. 
Noard, een lange straat, was vroeger een water. Hieraan ligt het Jopie Huisman-museum. 
Sluis, haven. 
Strand Workum
Jopie Huisman wordt wel 'de schilder van het mededogen' genoemd. Wat ik zo bijzonder aan hem vindt, is dat hij oog heeft voor het onooglijke.
Dit bijvoorbeeld is een oude onderbroek, van een arme vrouw. Ik weet niet hoe vaak versteld. 
Een van de mooiste schilderijen, vind ik: het rood baaien hemd. Huisman was een tijd lang voddenboer. Hij kon daar ook van leven, er zat een handel in oud ijzer bij. Er wordt in het museum een mooie film over zijn leven vertoond. Ik vond de beelden over dit stuk van zijn leven ontroerend. Het riep een stuk herinnering in me boven.
Zo ziet de hoofdzaal eruit van het museum. Jopie heeft hier gewoond, het moet ook de uitdragerij zijn geweest.  
Hij begon pas met schilderen toen zijn huwelijk stuk liep. Hij schilderde zoals hij zich voelde: weggeworpen. 
Portret van zijn vader.
Een deel van de tentoonstelling is tijdelijk, van een Zwitserse eigenaar hangen dit jaar de werken in het museum. Hangt samen met Leeuwarden culturele hoofdstad. 
Folder bij Efkes Thús. 

Kast met gewichten; stond in zijn huiskamer.
Van deze gebreide spullen telde hij precies het aantal steken en schilderde die ook.
Borstrok over een Deventer stoel.
Stilleven met Aabe-deken. Ook weer zo'n herinnering voor mij!
Hier schilderde hij zijn afkeer van de oorlog.
Verflepels.

Euzie. Zo ontroerend, dit arme mannetje in zijn te grote jas. In Bussum hadden wij ook een 'Euzie'....

Herfst, deel van vierluik.
Kippenhok.




Deze vind ik ook erg mooi, een melkbroek. 

Bruggetje in de buurt van Workum.


Educatief filmpje, 3½ minuut, over Jopie; bedoeld voor de basisschool. 
Jopie Huisman in 1986, met het schilderij van Euzie.
Dit boek van Rutger Kopland heet  Jopie Huisman, Zoals het daar lag; een overzicht van Huismans leven en werk. Ik ben hier erg benieuwd naar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten