woensdag 25 juli 2018

Steeds leuker, Jelle Hermus, 2017.

Boekomslag
De auteur
Optimaliseer je leven. 
Dit boek kreeg een enthousiaste recensie mee in de Trouw. Bovendien bleek me later dat het boek de prijs voor het beste spirituele boek van 2018 heeft gekregen. 
Ik moet eerlijk zeggen dat ik ben afgehaakt. Dat zal ongetwijfeld aan mijzelf liggen: ik heb al een beetje te veel zelfhulpboeken gelezen, en ik ben zo eigenwijs geworden dat ik tegenwoordig denk dat ik het heel goed zelf weet hoe ik voort moet om niet al te zondig te leven. 
Ik geef hier achtereenvolgens zeven boeken die voor mijn spirituele ontwikkeling belangrijk zijn, of zijn geweest.  

Thich Nhat Hanh neemt een bijzondere plaats bij mij in.  
Deze heb ik alleen van horen zeggen; van mensen die er helemaal door gegrepen waren. 
Ik denk wel eens, dat het gedachtegoed van Tolle tegenwoordig gemeengoed is.  

Daar komt irritatie bij: ik werd doorverwezen naar de site SOCHICKEN.NL, waar ik mijn eigen broednest of zoiets dergelijks kan ontwikkelen. Daar aangekomen kon ik me voor de prijs van dit boek inschrijven voor een online cursus. Omdat ik echt wel serieus wilde kijken waar dit allemaal over gaat, probeerde ik dat ook allemaal.... Maar toen bleek plotseling dat de cursus toch € 40,-- kostte, in plaats van de aanschafwaarde van dit boek (€ 20,--). 
Ik vermeld hier dus expliciet dat ik het boek maar voor een deel gelezen heb. Onderstaande is 'knip- en plakwerk van internet; het is tekst van Hermus zelf: 

In het eerste deel van Steeds leuker maak je kennis met de Broednestmethode. Deze gezellige methode helpt je je leven in een opwaartse spiraal te brengen met steeds minder moeite. Alsof je altijd wind mee hebt!
Broedenstmethode
Je leest over het belang van zitten op het juiste broednest, over welke eieren je het best kunt uitbroeden én hoe je het best kunt broeden.
Raar verhaal? Klopt. Ik ben ook een beetje raar. Maar ik denk wel dat je het leuk én leerzaam zult vinden. 😉 Door je leven in een opwaartse spiraal te brengen met steeds minder moeite. Alsof je altijd wind mee hebt!

Deel 2: Vrijheid - schrap de ellende
Zodra we de Broednestmethode onder de knie hebben beginnen we bij het begin: vrijheid. Het overboord gooien van de dingen die je niet blij maken.
Hier gaan we aan de slag met minimaliseren - uiteraard - maar met een twist. Daarnaast gaan we stap voor stap de belangrijkste gebieden in je leven versimpelen, opschonen en verbeteren. In leuke, kleine en praktische stappen.
Zodat je je vrijer kunt voelen dan ooit. Onbelemmerd, onbelast, on-ellendig. Precies zoals we het graag hebben. 😊
Jonathan Livingstone Seagull, naar het boek van Richard D. Bach. Ook weer 'zo'n' boek, 1970. Ik bewaar er mooie herinneringen aan. 
Deel 3: Blijheid - lachrimpels zijn de beste rimpels.
Precies. Want rimpels krijgen we toch - dus laten we oud groeien met lachrimpels! In dit derde deel ontdek je de korte route naar geluk en blijheid. Geen eindeloze lijsten, zweverige oefeningen of abstracte inzichten.
Oud worden met lachrimpels.
Nee - we gaan aan de slag met de paar stappen en gewoontes die je vandaag nog kunt introduceren om direct blijer te worden.
Want blij en gelukkig zijn is veel simpeler dan de meeste mensen denken. En ik laat je dolgraag zien hoe dat zit. Want hoe meer blije mensen, hoe meer mensen we blij kunnen maken. Mooi is dat!
Leven als een overlopende emmer.
Deel 4: Betekenis - leven als een overlopende emmer
Wat komt er na vrijheid en blijheid? Betekenis - een gevoel van voldoening. Het idee dat je ’s ochtends uit je bed stapt met een reden.
In dit deel onderzoeken we de bouwstenen van betekenis, en hoe je het eenvoudig kunt introduceren in je eigen leven. Een belangrijk onderdeel hiervan is werken aan niet-veroordelen, compassie en liefde voor jezelf én de wereld om je heen.
Want je kunt geen water scheppen uit een lege emmer. We zoeken uit hoe jij je emmer steeds kunt opvullen, zodat je steeds meer liefde te geven hebt aan je omgeving.

Tot zover de samenvatting van boek/methode.
Ik sluit af:
Wie weet, beste bloglezer, kom ik later nog eens met een hart vol spijt terug op de methode in dit boek.... Met een mea culpa vol 'had ik maar eerder geluisterd naar Jelle Hermus....'
Maar nu (nog) even niet!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten