vrijdag 30 oktober 2020

Thérèse Desqueyroux. Claude Miller, 2012.

Filmposter.
Afgelopen woensdag werd deze film uitgezonden op Arte. Er werd een korte inleiding bij gehouden, net als vorige week bij L'enfant sauvage.
 
De titel trof mij onmiddellijk, want een paar jaar geleden las ik het boek van Francois Mauriac, waarop de film is gebaseerd. Zie MIJN BLOG.
Thérèse als bruid. Audrey Tattou, bekend van de film Amélie. Mooie rol!
In mijn blog valt goed te lezen wat het onderwerp van de film is, dat hoef ik dan ook niet te herhalen. Het gaat er hier om, of de film erin geslaagd is het verhaal van Mauriac goed weer te geven.
 
Hier komt ze op de gedachte om...
En ik antwoord met een volmondig ja! Audrey Tautou speelt een overtuigende, gedecideerde maar ook getroubleerde Thérèse Desqueyroux, Gilles Lellouche is de verschrikkelijke echtgenoot Bernard Desqueyroux.
 
De schoonheid van het decor, van de kleding, de hele omgeving, is prachtig, en staat in schril contrast met de akelige gevoelloosheid van de personages. Alles draait om familiebezit, macht,  en doen-alsof.
Het drama van het verstikkende huwelijk dringt zo diep door, dat je begrijpt/kunt navoelen dat Thérèse verleid wordt haar man wat extra druppeltjes arsenicum te geven.
Paar familieleden; links Anne, met wie Thérèse in haar jeugd bevriend is. Maar Anne veronderstelt ten onrechte dat Thérèse haar verraden heeft, en is dan ook tegen haar. 
Ook de familie om het echtpaar heen, inclusief de bedienden, laten voelen in wat voor atmosfeer Thérèse moet leven... Film en boek, beide, zijn heel overtuigend! 
Jean Azevedo vertegenwoordigt het echt geleefde leven; heel toepasselijk zie je bij het noemen van zijn naam steeds dit bootje op zee, in alle vrijheid varende. Jean geeft die vrijheid ook niet op, voor niemand niet. 
Regisseur van de film is Claude Miller; 1942-2012. Hij overleed in hetzelfde jaar dat deze film uitkwam. Het was zijn laatste. 
Mijn uitgave van de vertaling van Mauriacs boek. 
Aan het eind van het verhaal geeft Bernard zijn vrouw pas de vrijheid terug. 
Toch een pietsie aardig..... 
Trailer
Nog even speciale aandacht voor de mooie filmmuziek van Maurice Jarre.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten