zaterdag 20 oktober 2018

"Geef ons maar Warder...."

Boekbespreking 16 oktober 2018, Senia.
Afgelopen dinsdag weer de Senia-bespreking gehad in Warder, bij Hans. Met het onbetaalbare uitzicht op de prachtige weidevelden. Vergelijken we dat met de optrekjes van Allene Tew, dan weten we het allemaal wel: geef ons maar Warder.....
Onbetaalbaar uitzicht
Een van de vele huizen van Allene Tew.
Sommigen van ons waren al volledig gelukkig met hun 200 bloemetjes per dag in de tuin.... 
(Ipomoea.)
We hebben allemaal genoten van dit boek, omdat we, niemand uitgezonderd, vonden dat het heerlijk weg-las. 
Ik zelf ga het geen tweede keer lezen. Hoe prettig leesbaar ook, ik denk dat ik meer had willen weten van Tews karakter. En zelfs daar (van die wens) ben ik niet helemaal zeker, omdat het zo'n rijke dame was. Met interesses die de mijne niet zijn: Prins Bernard en Moeder Armgard, overleven zonder geld, zonder man, overleven mét geld, mét echtgenoten (meervoud!), beleggingen in vastgoed, meedraaien in de hogere kringen.... 
Allene belegde goed in vastgoed...
Allene's positieve levensinstelling en overlevingsdrang werden geroemd, daar kan ik het natuurlijk niet mee oneens zijn. En zoals we allemaal wel eens graag omhoog kijken naar de high society, zo doe ik dat natuurlijk ook. 
Doopfoto van Beatrix. Achter prinses Juliana en prinses Beatrix staan vlnr gravin Kotzebue, prinses Alice, koning Leopold III, prinses Armgard, prins Bernhard, koningin Wilihelmina, hertog Adolf Friedrich von Mecklenburg en prinses Elisabeth zu Erbach-Schönberg. Uit: Nationaal Archief
Mijn eerste bioscoopje: 1956, High Society.
Interessant vond ik de opmerking over de frontier-mentaliteit: het verschijnsel dat de Amerikanen steeds verder westwaarts trokken, de grens trok steeds verder op. Daarachter waren de Indianen en het gevaar, maar ook goud en nieuwe beloftes van welvaart en ontwikkeling. Allenes leven werd vergeleken met die Amerikaanse grondhouding, en dat vind ik wel weer een treffende vergelijking. 
American progress, John Gast 1872; symbolische weergave van de Frontier-mentality.
Waarbij ik wel  terzijde moet aantekenen, dat er tegenwoordig veel gediscussieerd wordt over de ethische kant van deze mentaliteit: zie 24.1 The Frontier Mentality Revisited hieronder.
Maar ook de verschrikkelijke bewapening in Amerika, waardoor al veel schoolkinderen werden gedood. Diezelfde bewapening is een ook een gevolg van de oude frontier-mentaliteit.
Maar deze discussie voert natuurlijk ver áf van de toekomst-gerichte houding van Allene Tew. Het is dus slechts een terzijde, zoals ik al zei.
Verder wilde ik iets zeggen over het Victoriaanse gedachtegoed. 
De negentiende eeuw was de eeuw van Koningin Victoria, en het was een eeuw met nog heel veel wreedheid: slavernij. kinderarbeid, armoede, langdurige werkdagen, grote sociale ongelijkheid en onrechtvaardigheid, enzovoorts. 
Vergelijk je dat met het 'gezeur' van onze tijd, dan kun je beamen wat Annejet van der Zijl zei over wat we nog kunnen leren van de Victorianen. 
Als voorbeeld (van hedendaags 'gezeur') haal ik hier aan, de uitzending van Pauw van deze week, over mensen die niet meer verzekerd worden voor hun ziektekosten als gevolg van de last die ze ondervinden van andermans eetgeluiden... 

Het is een serieuze aandoening als je walgt van andermans eetgeluiden.
Maar helaas: lijd je ook onder misofonie (want zo heet het), de Verzekering vergoedt het niet langer.... 
Gelukkig eet ons eigen Koekie-Monster geluidloos.... 
Slotopmerking:
De Barbaren (met China samen) zijn verhuisd naar later in het jaar; volgende keer De Opvolger, bij Koekiemonster.... ik bedoel: bij Henk en Gea thuis. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten