donderdag 14 december 2017

Score: A Film Music Documentary, Matt Schrader, 2016.

Poster
Een erg leuke documentaire over filmmuziek, met heel veel verhalen van componisten over hun werk, soms samen met de regisseurs. (Bijvoorbeeld het duo Stephen Spielberg en John Williams.)
Des te leuker, omdat je de muziek vaak onbewust tot je neemt - ik in elk geval zeker. Een fenomeen dat trouwens bekend is, en waar ook op ingespeeld wordt. Want dat je het niet zo bewust 'hoort' wil nog niet zeggen dat het geen invloed op je heeft. 
Het is voor mij moeilijk om er veel over te vertellen. Ik vond de vrouw die wat over de psychologie vertelde interessant, en verder natuurlijk de mensen die ik kende. Maar er waren juist erg veel mensen die ik niet kende. 
Ik heb daarom een heleboel verzameld: allereerst een lijst met erin voorkomende componisten: Dat zijn":
Hans Zimmer
Danny Elfman
John Williams
Quincy Jones
Rachel Portman
Trent Reznor
Steve Jablonsky
Brian Tyler
Bear McCreary
John Debney
Joe Kraemer
Marco Beltrami
Howard Shore
Alexandre Desplat
Harry Gregson-Williams
Thomas Newman
Patrick Doyle
Atticus Ross
John Powell
Mark Mothersbaugh
Dario Marianelli
Trevor Rabin
Henry Jackman
Jerry Goldsmith
Marco Beltrami
Christophe Beck
Tyler Bates
David Arnold
Christopher Young
Ennio Morricone
David Newman
Heitor Pereira
Mychael Danna
Elliot Goldenthal
Bernard Herrmann
Conrad Pope
Alfred Newman
Joseph Trapanese
Max Steiner
Mervyn Warren
Christopher Lennertz
Deborah Lurie
J. Ralph
Buck Sanders
John Barry
J.A.C. Redford
Alex North
Dit is de regisseur, Matt Schrader.
Ik laat nu een aantal filmstukjes zien met de soundtracks van de film. Er zitten heel bekende bij, dat is zo leuk: dat je films nu eens bekijkt van de muziekkant:
Gevoelig, soms triomfaal. Ik hoor het muziekje zo voor me!
Psycho soundtrack: het is alleen maar een gekras op de snaren achter de kam van een viool. Dát maakt de douche-scene zo eng, zonder dat   gekras was het niet veel. 
Jaws, iedereen kent het: twee noten, gecomponeerd door John Williams.
Darth Vader theme
John Williams
Rachel Portman; het stukje dat over haar ging vond ik bijzonder leuk: ze zat achter haar piano, en speelde live bij een film. Ik weet zeker dat ik dit zonder die piano erbij niet geregistreerd had, en er toch gevoelig voor was geweest. 
Howard Shore
Muziek Howard Shore
Gladiator, Hans Zimmer.
 
Dark Knight, Hans Zimmer.
Braveheart theme, van James Horner, uit Lord of the Rings
Natuurlijk kende ik Ennio Morricone; die muziek was destijds al een hit.
Thomas Newman, uit the American Beauty: prachtig!!
Steve Jablonsky, Transformers
Danny Elfman, Edward Scissorhands
Alexandre Desplat
Heitor Pereira
Henry Mancini; jazz in de filmmuziek.
Monty Norman, ook jazzy.
Dario Marinelli
Dit was de vrouw die de psychologie van de filmmuziek duidde.

Zimmer

Er wordt soms flink geëxperimenteerd.
Orkest in een studio

MUZIEK VOOR THE MUPPETS:
Alex North, Jazz in A streetcar named desire.  
MUZIEK WERKT ONBEWUST OP JE IN. DOET JE DE FILM BETER ONTHOUDEN. 
Piano buiten, met een snaar waar de wind op speelt. Heel apart, ook experimenteel.
Van Marco Beltrani, uit The Homesman.
Marco Beltrani, The Homesman,
Ook heel interessant: Mad Max, Fury Road, van Junkie XL.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten