woensdag 9 augustus 2017

Martin Scorsese Tentoonstelling, Eye, tot en met begin september.

Erg mooie tentoonstelling in Eye over Martin Scorsese.
Poster bij de expositie; Robert de Niro, in Taxi Driver 1976.
Eye van buiten
Scorsese, geboren 17-11-1942
De expositieruimte in Eye is fantastisch, zo groot. Je kunt er heel wat tijd doorbrengen zonder je te vervelen. 
 
Hier vier schermen naast elkaar. 
Er is heel wat te zien over Scorsese. Ik was bij binnenkomst al gelijk gegrepen door filmpjes die hij zelf nog niet eens zo lang in zijn bezit had, over zijn familie op Sicilië. Je zag zijn grootouders van vader- en moederskant, bezig met fruit kopen, heel gewone dingen. 
Hier Scorsese samen met zijn moeder en Vinnie Vella op de set van Casino, 1995. 
Ik herinnerde me dat zijn moeder vaker meespeelde, als 'maffiamoeder.' 
Zijn vader schijnt voor te komen in Raging Bull.
In Casino wordt trouwens heel getrouw weergegeven hoe het werkte met de Siciliaanse families in Amerika. In Elisabeth Street woonden de families eigenlijk geïsoleerd van de (overige) Amerikanen.
Heel leuk: ik trof dit boekje aan op internet! Hier speelde de jeugd van Scorsese zich dus af. 
Het leukste van de tentoonstelling vond ik de filmfragmenten. Alle beroemde scenes uit beroemde Scorsese-films werden afgedraaid. Je kon plaats nemen op bankjes, het scherm vóór je bekijken, terrwijl het geluid van de film dan in jouw buurt werd afgespeeld, zodat het goed te horen was. 
Zo kwamen scenes voorbij uit Taxi Driver (1976), Raging Bull (1980), The Last Temptation of Christ (1988),  Good Fellas (1990) Cape Fear (1991), Casino (1995). The Aviator, (2004),  The Departed (2006) en The Wolf of Wall Street (2013)
Taxi Driver 1976
Raging Bull 1980
Good Fellas, 1990.
Casino 1995
The Aviator 2004
The wolf of Wall Street, 2013
Verder hingen er heel veel zogenaamde storyboards, tekeningen van Scorsese zelf, waarmee hij de film in beeldtaal weergaf.
 
Storyboard dat Scorsese al op 11-jarige leeftijd maakte. Hij wist al heel lang dat hij filmer wilde worden. 
Voorbeelden story boards, ik meen van Taxi Driver, eindfase. 
Ook hingen er wat kostuums, onder ander een jurk die Kate Blanchett droeg in the Aviator. 
De tentoongestelde jurk.
Kate Blanchett in de jurk, onder en boven. Hij schijnt erg duur geweest te zijn.
Een rekwisiet was een brief uit de Taxidriver. En er hing een gewonnen Gouden Palm, de filmprijs van het filmfestival te Cannes. 
Gouden Palm, 1976.
Heel eerlijk gezegd, had ik minder belangstelling voor alle stukjes papier met tekst en tekeningen: het was mij niet vaak duidelijk hoe ze precies werkten. Bovendien is de expositieruimte donker, omdat er zo veel films getoond worden. Dat verhinderde mij ook de vele foto's te bekijken. En ja, films zijn leuker dan foto's, dat was ook een reden. En met alle filmfragmenten alléén al ging er heel wat tijd mee heen. 

De VPRO schreef een mooi stuk met een aantal zeer kenmerkende 'takes' van Scorsese: ze noemden drie sleutelscenes:
Take 1 was de apotheose van Taxi Driver: hoe Travis Bickle Iris bevrijdt. Geweld is een groot thema bij Scorsese. In de bijna laatste tien minuten van de film wordt er gewelddadig afgerekend met een stelletje gangsters.
  
Hier een foto met die gewelddadigheid. Jody Foster zit erbij. Ze is hier pas twaalf!
De spiegelscene in Taxi Driver is ook zeer beroemd, maar dat was vooral improvisatie van Robert de Niro. 

Take 2: het derde gevecht tussen Jake Lamotta en Sugar Ray Robin, in Raging Bull, Het publiek moest de klappen als het ware meevoelen, alles werd anders gefilmd dan anders. De ring werd afwisselend groter en kleiner voorgesteld. Je hoort geen muziek, wel de klappen. Glas breekt, de stompen dalen neer op het gezicht van de La Motta.
Indrukwekkend.
Take 3: Goodfellas, macht en aanzien van de maffia; wat haar zo aantrekkelijk maakt. Henry wil indruk maken op zijn nieuwe vriendin Karen; ze gaan door de achterdeur van nachtclub Copacabana. Het wordt de Copacabana shot genoemd: ze lopen door keuken met Chinese koks, Henry geeft overal 100-jes, krijgt aparte tafel vooraan, champagne: de verleiding van de misdaad. 
Begin van de Copacabana-shot. 
Als bonus noemt de VPRO de scene, waarin de Wolf of Wallstreet te veel Quaaludes (een soort drug) genomen heeft. Hilarische scene met Dicaprio; wordt genoemd vanwege de humor van Scorsese.

Thema bij Scorsese zijn: eenzame helden, geloof en verraad. 
Popsongs spelen ook een belangrijke rol, vooral gimme shelter, van de Rolling Stones. De Rolling Stones zijn favoriet. 
Behalve speelfilms maakte hij ook enkele muziekdocumentaires, bijvoorbeeld over The Stones en over The Band. 
In een aparte zaal kon je luisteren en kijken naar o.a. een gefilmd optreden van The Stones. 
Scorsese werkte vaak met vaste acteurs. Robert de Niro natuurlijk, maar ook Leonardo di Caprio, en 
Harvey  Keitel.
De spiegelscene in Taxi Driver werd geïmproviseerd door De Niro. Scorsese stond improvisatie toe, en als het goed genoeg was, nam hij het over zijn zijn films. Dat bevorderde een goede band tussen hem en de spelers.  
Trailer film Scorsese over George Harrison, Living in a material world. 2011. Ik heb die docu destijds gezien, was heel mooi!
Er was geen informatie te zien over Silence, zie MIJN BLOG OVER SILENCE. Volgens mij de laatste film van Scorsese, 2016. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten