woensdag 29 maart 2017

Een koning die van geen nee wil horen; de Europese ambities van Lodewijk XIV 1638-1715 - A. Alberts, 1976.

Boekomslag
Ik was bezig met de biografie van Lodewijk XIV, en ontdekte dat Alberts ook een boek over de Zonnekoning geschreven had. Ik waardeer Alberts zeer, zie mijn blogs De EilandenDe BomenDe VergaderzaalDe honden jagen niet meer, en ten slotte Inleiding tot de kennis van de ambtenaar. 
A.Alberts. 1911-1995.
Behalve romans schreef Alberts ook enkele geschiedkundige werken; dit onderhavige werkje, over de oorlogsaspiraties van Lodewijk XIV.....
Lodewijk XIV
.... en verder nog twee boeken die te maken hebben met de totstandkoming van de grenzen in de Nederlanden, namelijk De Huzaren van Castricum, en De Hollanders komen ons vermoorden.
Het boek Een koning die van geen nee wil horen is prachtig uitgegeven, en bij zijn verschijnen in 1976 was het dan ook erg duur: f. 42,50! 
Vier hoofdrolspelers in de zogenaamde Hollandse Oorlog, 1672-1679: hierboven
Bommen-Berend, dat is Bernhard van Galen, bisschop van Münster. De Groningers doorstonden zijn beleg op hun stad, BB moest zich terugtrekken. 
Lodewijk XIV wilde zijn land doortrekken naar 'natuurlijke grenzen'.  
Michiel de Ruijter versloeg de Engelsen op zee. 
Willem III van de Republiek vocht tegen Lodewijk XIV.
Onderwerp is het voortdurende oorlogvoeren dat Lodewijk deed, om zijn gebied uit te breiden. Belangrijk daarbij was dat hij de baas wilde spelen in Europa, Spanje was een belangrijk tegenstander. Maar er waren veel meer allianties, Zweden deed mee, Brandenburg, Keulen, Engeland. Uiteindelijk wilde Lodewijk de Zuidelijke Nederlanden hebben, hij wilde dit afpikken van Spanje. De allianties wisselden voortdurend, stond de Republiek aanvankelijk alleen, gaandeweg de strijd veranderde dat. Maastricht en Utrecht 
De Franse gebiedswinst in de Zuidelijke Nederlanden, voorheen door de Vrede van Aken (1668) en nu door de Vrede van Nijmegen (1678) met Sint-Omaars, Kamerijk en Maubeuge
Ik vond het geen leuk boek, en ik ben er ook niet wijzer door geworden. Alberts is goed op de hoogte, ik kan op zijn Nederlands niets aanmerken, en ook niet op zijn feitenkennis. Maar het is mij te veel en te droog, zonder enige uitleg waar dan ook over geschreven. Het woord 'devolutie-oorlog' wordt gebruikt alsof we allemaal weten wat dat is. Ik werd radeloos van alle vorsten en landen die zich in de strijd mengden, al die verschillende namen, die politieke verwikkelingen... Ik had het gevoel dat ik het eigenlijk elders nóg maar eens moest lezen, bijvoorbeeld bij Wikipedia, om de precieze feiten wat eenvoudiger weergegeven, tot me te kunnen nemen.  
Helaas. Een antiquarische miskoop. 
Maar wel een mooie. :-) 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten