zaterdag 31 december 2016

The Lord of the Rings, De Reisgenoten, J.R.R. Tolkien, 1954, (2012)

Deel 1, Nederlandse en Engelse uitgave.
Ik meld ook hier, net als in mijn vorige blog, meteen maar dat ik het boek niet gelezen heb. Ik had er het geduld niet voor, en te weinig belangstelling.
Het boek begint met een droge uiteenzetting van alles wat voorafging. J.R.R. Tolkien schreef eerst The Hobbit.  
De Hobbit, ook in twee talen. Hiermee begon het verhaal.
Na De Hobbit volgde The Lord of the Rings, in drie delen: De Reisgenoten, De twee torens, en De terugkeer van de koning.
Engelse en Nederlandse uitgave van deel 2.
Tolkien leefde van 1892 tot 1973. Hij was een Engels filoloog, dichter, theoloog en hoogleraar Engelse taal- en letterkunde.
En de derde editie in beide tgalen.
In 1977 gaf zijn zoon Christopher het werk van zijn vader De Silmarillion uit, waarin De Hobbit samen met In de ban van de ring een geheel vormt. Zijn vader noemde het geheel 'het legendarium'.
Maar eigenlijk bestaat het niet dat dit alles is: het geheel vormt 'slechts' zo'n vierhonderd pagina's; De Reisgenoten alleen al is dat ook al. Het is dus 'gecondenseerd.'
Tolkien bleef zijn hele leven schaven aan zijn werk.
Ziedaar ook wat het moeilijk voor mij maakt om hem te lezen: ik ben dan haast gedwongen alles te kennen, en dat kan en wil ik niet. Phantasy is sowieso mijn genre niet. Behalve dan, dat ik de verfilmde versies van de drie delen van The Lord of the Rings mooi en leuk vind. Al is het bijna alleen maar knokken en oorlog, dat dan weer wel.
Ik heb ook de indruk dat deze boeken - Tolkien schreef In de ban van de Ring van 1937 tot 1949 - traag zijn. Het schiet maar niet op.
Nee, sorry. Ik had gehoopt op een spannend, lekker leesbaar, en vooral niet te moeilijk boek.
Ik heb geen zin er veel in te investeren.

De films The Lord of the Rings zijn van 2001, 2002 en 2003. Ik ben fan van Frodo en nog veel meer van Smeagol / Gollem. 
In de jaren 2012, 2013 en 2014 werden de drie delen van De Hobbit nog eens verfilmd. Daar heb ik nog niets van gezien.
Tolkien ten tijde van de Eerste Wereldoorlog. 
Op latere leeftijd.
Autograaf

Geen opmerkingen:

Een reactie posten