zaterdag 31 december 2016

Gollem, een kijkje achter de schermen, Andy Serkis, 2003.

Boek
Nee, lieve mensen: ik heb dit boek niet gelezen. eerlijk gezegd dacht ik dat ik een dvd besteld had bij de bieb, over het maken van het personage Gollem-Smeagol. Maar het bleek een boek te zien, waarin Any Serkis zijn herinneringen aan zijn vertolking van Smeagol neer heeft gepend. 
Ik heb er geen geduld voor, hoewel ik Smeagol heel leuk vind. Ik ben te veel een kijker van de film in deze, dan een lezer van het boek. Dat zou nog eens te meer blijken toen ik probeerde deel I van In de Ban van de Ring te lezen. 
Dus: dit boek heb ik doorgebladerd, en er wat in gegrasduind. 
Van mijn geliefde Smeagol geef ik hier om te beginnen wat foto's, samen met zijn schepper, Andy Serkis. Die overigens geheel terecht een Oscar won voor zijn rol.
Gollem, een hobbit, vóór hij Smeagol werd.
Dit is zijn neef Deagol, die hij vermoordde om de ring. 


Dat zo'n leuk persoon nou het model werd.... :-) . Andy Serkis 

Het animatie-laboratorium 

Oeit. Hier transformeert hij. 
Geweldig! 
Deze ook! 
Zo gaat het dus: de acteur speelt de rol, zodat de anderen goed op hem kunnen inspelen. Op de een of andere manier worden mimiek, spieren en alles overgezet op het gemaakte 'ding'. 
De ring. 









Die taal van hem is geweldig! En dan die stem. Zie het filmpje verderop. 

Hier leest Serkis voor met de Gollem-stem!
Creating Gollem, 5.38 minuten; ik had hier wel een uur naar kunnen kijken!
Andy Serkis performs Gollems schizophrenia, anderhalve minuut.
Om dit stuk uit het verhaal houd ik zo van Gollem... de meest tragische figuur uit The Lord of the Rings.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten