zondag 9 februari 2014

Grillroom Jeruzalem - P.F. Thomése, 2011

 
Omslag

Beduidend meer dan van Zuidland heb ik genoten van dit boek, Grillroom Jeruzalem.
Het is een verslag van een reis naar Israël die Thomése maakte, samen met Antoine Bodar, Jan Siebelink en Rosita Steenbeek. Dat was begin december 2010 alweer. Zij vormden een schrijversdelegatie, en voor de NCRV werden tv-opnames gemaakt voor het programma Altijd wat.
De opnames zijn te zien hier, bij tvblik. (Ik kon ze helaas niet embedden.)
Het is leuk om te lezen hoe Thomése reageert op zijn reisgenoten, die hij vrolijk bekritiseert.
Op de workshop spraken we hem over dit boek. Hij vertelde dat hij het binnen enkele maanden na de reis geschreven had. Zijn reisgenoten hebben het ook gelezen, en konden de humor van zijn  commentaar wel inzien.
Uiteraard geeft Thomése kritiek op Israël. De schrijvers worden geconfronteerd met die vreselijke scheidingsmuur, met de bezette Palestijnse gebieden, de gekte in bijvoorbeeld Jeruzalem.
Off the record vertelde Thomése dat Bodar af en toe moest huilen, zo erg was het wat ze daar troffen. Die ellende komt ook zeker over in het boek.
Maar het is soms heel grappig. Ik zelf moest erg lachen om de handgemaakte schoenen van Jan Siebelink. Die heb ik tot mijn verbazing met eigen ogen ook eens mogen aanschouwen.
Zoals Nico Dijkshoorn zijn commentaar samenvattend heeft verwoord: 'In tijden heb ik niet zo hard zitten lachen om zo veel ellende.' Ik kan het daar van harte mee eens zijn.
Maar vooral: het boek zit me op de huid. Het komt heel direct binnen, bedoel ik daarmee. Ik vind dat heerlijk.
Tekening van Thomése door Siegfried Woldhek

Geen opmerkingen:

Een reactie posten